Першочергове завдання педагога полягає в тому,
щоб відкрити у кожній людині творця,
поставити його на шлях самостійної,
творчої, інтелектуальної праці…
Василь Сухомлинський
Наш час – це час суттєвих змін у науці , техніці , інформаційному середовищі, освіті. Суспільству потрібні люди , які здатні приймати нестандартні рішення і вміють творчо мислити. В цьому розумінні початкова освіта займає пріоритетну позицію, є підґрунтям формування обдарованої та талановитої молоді, креативність і творчість якої буде сприяти розвитку суспільства і держави. Розвиток креативного мислення школярів є основою для самореалізації творчої особистості.
Креативність – це здатність дивуватися, знаходити рішення в нестандартній ситуації, спрямованість на нове та вміння глибоко усвідомлювати свій досвід. В.Сухомлинський говорив, що немає людей більш допитливих, більш одержимих думками про творчість, як учителі.
Головне завдання - не «донести», «пояснити» та «показати» учням, а організувати спільний пошук розв'язання завдання, яке виникло перед ними.
На сьогодні креативні методи навчання є найбільш ефективними, тому опрацювання цієї теми є дуже актуальним.
Власне з цієї причини у вівторок, 13 грудня 2016 р., Новороздільська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №3 гостинно відчинила двері учасникам семінару: методисту відділу освіти Саламін Оксані Степанівні та вчителям початкових класів шкіл міста. «Ключиком» до розгадки теми семінару стало завдання на складання пазлів. Весело було спостерігати, як вчителі намагалися «відновити» вислів. І ось ключик підібрано! Тема семінару: «Формування креативного мислення учнів початкових класів шляхом інтеграції методів традиційного та розвивального навчання».
Заступник директора з НВР Павлюх О. В. представила методичне об’єднання школи у вигляді незвичайної презентації. Олеся Василівна охарактеризувала у віршованій формі кожну вчительку, але, насамперед, не як педагога, а як людину і особистість, уміло підмітивши усі тонкощі натури, що стало приємною несподіванкою і для самих учителів.
Що таке креативність? Які її чинники? Як сформувати творчу особистість? Усі ці питання розкрила у своїй презентації Кузик Мирослава Михайлівна, голова методоб’єднання учителів початкових класів. Завдання педагогів – навчити дітей самостійно міркувати, уміти сперечатися, відстоювати власні думки, ставити запитання, бути ініціативними у набутті нових знань. Продемонструвавши відео з фрагментами уроків у 1-4 класах, на яких учителі застосовують методи та прийоми креативного навчання, Кузик М.М. підсумувала, що для підвищення пізнавальної активності та розвитку здібностей є застосування в навчальному процесі творчих ігор і вправ, адже їх емоційне забарвлення сприяє глибокому й міцному засвоєнню матеріалу, розвитку особистості кожного школяра.
Методист відділу освіти Саламін О.С. виступила з методичними рекомендаціями щодо проведення майстер-класу - однієї з найефективніших форм поширення власного педагогічного досвіду. Це поняття широко використовується в багатьох сферах діяльності людини, у тому числі і в освіті. У своїй презентації Оксана Степанівна продемонструвала що таке майстер-клас, які вимоги до його підготовки та критерії ефективності, алгоритм проведення, а також довела переваги цієї особливої форми навчального заняття. Таким чином, майстер-клас створює умови для зростання педагогічної майстерності на основі рефлексії власного педагогічного досвіду.
Ну а далі на порядку денному відбувся і сам майстер-клас, який був спрямований на розвиток креативних здібностей педагогів сучасної школи. Провела його Шеремета Є.М. Учителька залучала учасників семінару до різноманітних вправ, на яких вони проявляли усю свою «креативність». Цікавою була вправа «Казковий вернісаж», яка допомагає активізувати образну пам’ять і уяву, розвиває вміння мислити нестандартно. А ще вчителям було запропоновано уявити себе архітекторами і намалювати будинок «на замовлення» з 10 вимогами. Усі працювали в парах, що не тільки зблизило учасників майстер-класу, а й створило комфортну сприятливу атмосферу. Завершуючи майстер-клас, Євгенія Мирославівна розповіла притчу «Мудрість батьків», яка вчить нас ніколи не здаватися під впливом несприятливих обставин. А навпаки – змінювати обставини і перетворювати їх на щось нове, отримуючи користь і знання.
Друга частина семінару проходила під назвою «Креативність через призму мистецтва» і відбувалася у Львові. Учителі відвідали Музей ІДЕЙ – місце, де народжуються, визрівають та реалізовуються найрізноманітніші мистецькі ідеї та проекти. У музеї була представлена фотовиставка “Secrets of Lviv” Пітера Лаглера (Австрія). Автор відкриває таємниці Львова, які йому вдалося побачити за допомогою об’єктива та пропонує подивитися на місто з іншого ракурсу…
А ще побували у Галереї «Дзиґа», що є не зовсім музеєм у традиційному розумінні слова, але це весь креативний Львів. Увазі глядачів були представлені картини нашого земляка Петра Старуха. Аби проникнути у сенс зображуваного, варто читати його вірші – колонкою, де кожне нове слово – новий рядок і де нема розділових знаків.
Поверталися додому, збагачені якісним та емоційним живописом.
Під час обговорення підсумків семінару директор школи Павлів Володимир Іванович висловив щиру подяку усім учителям початкових класів за їх роботу, підкресливши, що початкова ланка освіти є важливим фундаментом навчально-виховного процесу у становленні дитини як учня, і як особистості.
А ще звучали слова подяки від гостей семінару за чудово проведений час, за який ми дійсно зблизилися та ще більше здружилися.
У кожного в душі величезний захоплюючий світ. Кожен є креативною, творчою особистістю, яка має власну неординарну думку, полюбляє мріяти і дивувати інших. І це прекрасно!
Отож мрійте і залишайтеся креативними, шановні колеги!
Кузик М.М., голова методичного об’єднання учителів початкових класів Новороздільської ЗШ І-ІІІ ступенів №3 |